googlebot

 Googlebot چیست؟ و چه ارتباطی با سئو سایت دارد؟

Googlebot یک خزنده وب (با نام مستعار ، ربات یا عنکبوت) است که داده های صفحات وب را بررسی می‌کند.گوگل از کامپیوترهای بسیار زیادی استفاده می کند و ربات های خود را به تمام گوشه و کنارهای وب فرستاده تا صفحات جدید را بیابند  Googlebot یکی از این ربات ها است که به بررسی آن‌ها پرداخته و در نهایت دیتاهایی را که جمع آوری کرده است را به سرور گوگل ارسال می‌کند و پس از بررسی به آن ها رتبه میدهد. این رتبه بندی است که سئو سایت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته باز هم تاکید میکنم که Googlebot فقط یکی از بسیاری از خزنده های وب است. هر موتور جستجو عنکبوت مارک دار مخصوص خود را دارد. در دنیای جستجوگرها ، ما از این نام ربات های مارک دار به عنوان “نمایندگان کاربر” یاد می‌کنیم. زیرا آن ها بجای کاربران به‌ دنبال بهترین و با محتواترین سایت ها هستند.

 

Googlebot چگونه کار می کند؟

تا زمانی که ما نفهمیم که این ربات ها چگونه صفحات وب را کشف، خوانده و رتبه بندی می‌کند. نمی توانیم شروع به بهینه سازی برای Googlebot کنیم.

چگونه Google’s Crawler صفحات وب را کشف می‌کند؟

پاسخ کوتاه: پیوندها، نقشه سایت و درخواست های واکشی.

پاسخ طولانی: سریعترین راه برای جستجوی Google در جستجوی سایت شما ایجاد یک ویژگی جدید در Search Console (کنسول جستجوی گوگل) یعنی ارائه نقشه سایت شما است. با این حال، این کل تصویر نیست.

در حالی که نقشه های سایت یک روش عالی برای جلب Google به وب سایت شما است، این برای PageRank (فناوریی که بر پایه آن موتور های جستجو وبگاه‌هایی که به هدف جستجوگر نزدیک‌ترند را در رده‌های بالاتری نسبت به دیگران قرار می‌دهد) حساب نمی‌شود.

پیوند داخلی هم روشی توصیه شده برای گفتن به Google است که کدام صفحات با هم مرتبط و دارای ارزش هستند.

Google همچنین می‌تواند صفحات وب شما را از لیست های Google My Business ، دایرکتوری ها و پیوندهای وب سایت های دیگر نیز کشف کند. این یک نسخه ساده از نحوه کار Googlebot است. اما دقت کنید که اگر گوگل نتواند به سایت شما مراجعه کند و آن را مورد بررسی قرار دهد باعث می‌شود. تا سایت شما با مشکلاتی رو به رو شود و در نتایج گوگل نمایش داده نشود.

عوامل رتبه بندی فنی

درست مثل سئو سنتی ، هیچ سلاح خاصی برای سئو فنی وجود ندارد. بلکه همه فاکتورهای رتبه بندی مهم هستند!

اگر شما یک متخصص SEO فنی هستید که در مورد آینده SEO جستجو می کنید، بزرگترین فاکتورهای رتبه بندی که باید توجه داشته باشید به رضایت کاربر بستگی دارد.

چرا باید مثل Googlebot فکر کنیم؟

وقتی گوگل به ما می گوید یک سایت عالی درست کنید، بله این گفته ای مبهم از طرف Google است ، اما در عین حال بسیار دقیق هم می‌باشد. اگر بتوانید با یک وب سایت بصری و مفید برای رضایت کاربران درست کنید ، ضمن اینکه نیازهای Googlebot را هم برطرف و توجه آن ها را نیز جلب کنید ، حالا وب‌ سایت شما رشد ارگانیک بیشتری را تجربه خواهد کرد زیرا شما مانند  Googlebot فکر کرده اید.

رضایت کاربر یا رضایت خزنده‌ها

با گفتن همه این موارد حالا برای ما این سوال پیش می آید که هنگام ایجاد یک وب سایت، به دنبال جلب رضایت چه کسانی باشیم؟ کاربران یا Googlebot؟

پاسخ کوتاه: هر دو!

پاسخ طولانی: این یک بحث داغ است که می تواند باعث ایجاد تنش بین طراحان UX، توسعه دهندگان وب و متخصصان SEO شود. علاوه بر آن ،  همچنین فرصتی است برای همکاری بین ما تا  تعادل بین رضایت کاربر و رضایت خزنده‌ها را بهتر درک کنیم.

طراحان UX معمولاً بیشتر علاقه کاربران را مدنظر دارند ، در حالی که متخصصان سئو به دنبال جلب رضایت گوگل هستند. در این بین، ما توسعه دهندگان وب را داریم که سعی در ایجاد بهترین حالت از هر دو را دارند.

به عنوان متخصصان سئو، باید اهمیت هر یک از زمینه های تجربه وب را بیاموزیم.

در نتیجه ما باید بهترین ها را برای کاربر بهینه سازی کنیم. در عین حال ، ما باید وب سایت های خود را برای Googlebot (و سایر موتورهای جستجو) هم بهینه کنیم.

خوشبختانه ، Google بسیار کاربر محور است و اکثر تاکتیک های مدرن سئو در ارائه یک تجربه کاربری خوب متمرکز هستند.

عملکرد خود را در جستجوی Google بهبود ببخشید

ابزارها و گزارش های Search Console به شما کمک می‌کنند میزان بازدید و عملکرد جستجو در سایت خود را بسنجید، مشکلات را برط‌رف کنید و باعث درخشش سایت خود در نتایج جستجوی Google شوید. پس در پایان ما چهار نکته برای اینکه شما عملکرد خود را در جستجوی گوگل بهبود ببخشید ارائه می‌دهیم:

1) با Search Analytics محتوای خود را بهینه کنید ببینید کدام نمایشگرها کاربران را به سایت شما وارد می کند. برداشت ها ، کلیک ها و موقعیت سایت خود را در جستجوی Google تجزیه و تحلیل کنید.

2) محتوای خود را در Google دریافت کنید نقشه های سایت و URL های جداگانه را برای خزیدن ارسال کنید. پوشش نمایه خود را مرور کنید تا مطمئن شوید Google تازه ترین نمای سایت شما را دارد.

3) وقتی Google مشکلات سایت شما را شناسایی می کند ، هشدارهای ایمیل دریافت می‌کنید. ببینید کدام URL ها تحت تأثیر این مشکلات هستند و وقتی آنها را برطرف کردید به Google بگویید.

4) بررسی کنید که جستجوی Google صفحات شما را چگونه می بیند. آن ها ابزار بازرسی URL ، جزئیات خزیدن ، فهرست و ارائه اطلاعات مربوط به صفحات شما را مستقیماً از فهرست Google فراهم می‌کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.